Freitag, 5. August 2011

DAMPFNUDELN



Reteta asta am postat-o acu cativa ani pe forumul unde activam atunci.O copiez acum si aici.
Dampfnudeln sunt un fel de "painici" din aluat cu drojdie,fierte si "prajite" in acelasi timp in lapte aromat.Noua ne plac tare mult.Cand a comandat sotul prima data la un restaurant,ma gandeam ca o sa primeasca ceva paste/nudeln,(hmmm acum x ani nu stiam ce-s alea.)Dampfnudeln se pot servi pe post de desert,alaturi de sos de vanilie sau cirese,zmeura sau am vazut prin internet si pe post de fel principal,alaturi de friptura cu varza.

Eu de mult am vrut sa le fac acasa,sa nu tot mergem in satucul vecin sa cumparam gata facute.Am cumparat si din magazin,proaspete dar nefierte si le-am facut eu acasa,dar parca totusi astea facute de la A la Z acasa,is mai bune smile.gif

Acum vin cu reteta si cu modul de pregatire.

Reteta o am din cartea"Deutsche Küche bla,bla..."

Pentru aluat avem nevoie de:
-500g faina,plus inca ceva pentru presarat deasupra bilelor de aluat si peste ele
-30 g drojdie proaspata
-50 g zahar(daca nu va plac prea dulci,puneti mai putin,eu data viitoare pun numai 30g)
-250 ml lapte caldut
-2-3 oua(eu am pus 2 ca erau exagerat de mari)
-putina sare
-1/2 lingurita coaja de lamaie
-3 linguri de unt moale

Pentru lichidul in care fierbem painicile,avem nevoie de:
-1 l lapte
-40 g unt
-putina sare
-50 g zahar


Pentru sosul de vanilie,avem nevoie de:
-3 galbenusuri
-50 g zahar(si aici se poate reduce cantitatea9
-"maduva" de la o pastaie de vanilie
-250 ml lapte

Pentru aluat punem faina intr-un castron(eu am pus direct in bolul robotului),facem o adancitura in mijloc,punem drojdia,doua lingurite de zahar,putin lapte caldut,amestecam cu putina faina,acoperim cu ceva bolul si lasam sa stea la loc caldut cam un sfert de ora.(La mine toti timpii au durat mai mult decat in reteta,ca mai faceam si mancare pe langa rolleyes.gif )dupa sfertul de ora ,luam bolul,adaugam catre faina ouale,sarea,restul de zahar,coaja de lamaie si untul si framantam pana aluatul face "bule de aer".Din cauza ca ouale folosite de mine au fost marimea XXL,a mai trebuit sa adaug cam o lingura jumate de faina mai mult la framantat.Aluatul rezultat se ruleaza frumos si se taie in 14 bucati(egale,nu ca ale mele) si se formeaza bile care se lasa acoperite pe o suprafata presarata cu faina,aproximativ 30 de minute.

Se incalzeste cuptorul la 150°C.
Intr-o oala mare se pune laptele,untul,sarea si zaharul si se lasa sa dea un clocot.Se iau de pe foc si se lasa la racit la temperatura camerei.Punem bilele de aluat inauntru,cu grija(chiar daca se deformeaza,nu are nimic,tot sunt delicioase)una langa alta,si acum vine chestia importanta ==se acopera oala cu un prosop umed,se pune capacul peste si se lasa pt cca 25-30 de minute in cuptor,FARA sa ridicam capacul==Eu am pus peste oala hartie de copt,ca nu stiam cum e faza cu prosopul,sa nu mi se arda biggrin.gif .
Dupa juma de ora putem sa luam capacul sa ne uitam inauntru ,dar le mai lasam cam 5 minute in cuptor,zice reteta,eu le-am lasat vreo 40-45 minute.Painicile trebuie sa aibe in partea de jos o crusta usoara,iar deasupra sa fie moi de la aburul din oala.Noi le-am servit cu sos de vanilie,pe care l-am facut in felul urmator(reteta o am din aceeasi carte,dar am modificat putin pentru ca eu am problema cu ouale crude sau batute pe abur)

Pentru sos va scriu reteta cum e in carte si apoi cum am facut eu.Se pun galbenusurile cu jumatate din cantitatea de zahar intr-un vas(rezistent la caldura,pentru ca mai apoi va trebui pus la/pe abur)si amesteca pana se face ca o spuma."Maduva" din pastaia de vanilie,laptele si restul de zahar se pun intr-o craticica si se lasa sa clocoteasca de cateva ori,amestecand in continuu, se lasa sa stea cateva minute(3-4) apoi se adauga(strecurand) peste compozitia de galbenusuri.Se pune vasul pe aburi(intr-o oala cu apa,stiti voi cum) si se amesteca in continuu,pana se ingroasa compozitia si se leaga ca o crema.Sosul rezultat se strecura inca o data,se pune intr-un castronel,se acopera cu folie si se lasa sa stea pana se raceste.

Na,eu,din cauza ca nu pot manca creme cu oua crude(pt mine si astea pe abur is tot crude;am eu fixul meu) am amestecat galbenusurile cu jumate din zahar,am adaugat (cum zice reteta) compozitia de lapte strecurata,dar apoi am fiert intr-o craticica sosul,nu l-am frecat pe abur rolleyes.gif .A iesit super fain,chiar daca n-am respectat reteta.


Pregatirea/modelarea aluatului/painicilor:




Pregatirea pentru cuptor:


Scoase din cuptor:

Sosul,inainte de a fi pus la fiert:
Cu sos de vanilie si sirop de zmeura:


Cu sos de vanilie:

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen